CV

Då man söker ett jobb så förväntar sig arbetsgivaren att få ett dokument där man listar sina utbildningar och arbetslivserfarenhet. Det här dokumentet kallas för CV, Curriculum vitae – ”livets lopp”, och det kan utformas på ett mycket enkelt sätt. Det är viktigt att förstå hur man ska utforma ett CV på rätt sätt för om man inte har gjort det så kanske den som går igenom arbetsansökningar inte ens läser det som står i dokumentet. För att det CV som man har ska fylla sin funktion så bör man se över hur det är upplagt, vilken information det inkluderar, och hur pass relevant det är för det jobb som man söker. Många gånger så kan det vara klokt att helt börja om från början och ladda hem en gratis CV mall som man sedan fyller i.

Funktion

Ett CVs funktion är förstås att ge en det jobb som man är ute efter. Det här kan verka så uppenbart och ändå så är det något som så många glömmer bort. Man måste tänka på hur den som ska gå igenom arbetsansökningar kommer att tänka. Många väljer att rada upp utbildningar först men det är inte alltid så klokt om det rör sig om ett jobb som kräver arbetslivserfarenhet. Om det är så att man faktiskt har en hel del erfarenhet av jobbet eller en snarliknande arbetsfunktion så gäller det att detta syns ordentligt. Man ska alltså börja med att lista sina tidigare jobb och se till att det allra senaste syns först. Om man fortfarande är anställd på den arbetsplats som man listar längst upp så kan det vara klokt att be om ett diskret förfarande då man kanske inte vill att det faktum att man söker ett nytt jobb ska bli känt.

För att ett CV ska fylla sin funktion och leda till ett nytt jobb så gäller det att man tydligt kan se vad som står i det. Uteslut onödig information som inte har någon relevans för jobbet som du söker. Man får inte glömma bort att göra det lätt att bli kontaktad. Kontaktinformationen bör finnas längst upp på dokumentet så att arbetsgivaren snabbt kan slå en signal eller skicka iväg ett mejl.

Ett bra CV

Ett bra CV ska ha följande egenskaper:

  • Luftig layout som gör det lätt att läsa
  • Viktig information som kontaktinformation tydlig
  • Relevanta jobb och utbildningar listade
  • Meriterande information kortfattat på ett intressant sätt
  • Ett tillhörande personligt brev

Det sistnämnda är något man inte bör förglömma. Ett CV kan man inte få in så mycket fri text i, då blir det för rörigt. Med ett personligt brev till sitt CV så kan man berätta mer om varför man ser sig själv som lämplig för jobbet och man kan berätta lite mer om intressanta saker som kan få arbetsgivaren att bli nyfiken och kalla in en till en intervju.