Bestrida faktura

När man hör berättelser om folk som lurats att betala för tjänster som de inte velat ha eller ens fått så kan man lätt bli mörkrädd. Det finns tyvärr företag som inte jobbar på ett seriöst sätt vars fakturor man kan åka på. I det här läget så gäller det att veta hur man bestrider en faktura så att man inte till sist blir skyldig att betala den bara för att man rent tekniskt inte vidtog åtgärder. Det är inte bara då det rör sig om brott som man ska veta hur man går till väga, det kan ju faktiskt vara så att man inte riktigt kommer överens med ett företag om hur mycket man egentligen skulle betala och att man får en faktura som inte är på det belopp som man upplever var det som sattes från start. I det här läget så ska man också bestrida för att inte få problem med Inkasso och Kronofogden.

Så bestrider man en faktura

Rent praktiskt så är det första man gör då man får en felaktig faktura att man kontaktar den som skickat fakturan för att tala om att den inte stämmer. Man kan ringa och göra detta men det bästa är att skriva ett brev, skicka ett fax eller ett email. När man har skickat en skriftlig överklagan så blir det lättare att vid senare tillfälle bevisa detta. Om man enbart ringer så får man försöka visa att man gjort detta genom att visa på specificerade telefonräkningar, men det här är inte lika kraftfullt som en skriftlig anklaga där man anger vilken faktura man bestrider, fakturans belopp samt varför man bestrider den.

Då det rör sig om ett normalt företag så går det oftast inte längre än så. Man gör upp om vilket belopp som ska betalas och går vidare. I vissa fall så kan det vara så att företaget ignorerat ens överklagan och skickar fakturan vidare till Inkasso. Då ska man genomföra samma skriftliga procedur till Inkasso. Om fakturan går vidare till Kronofogden så ska man göra samma sak men här har man bara 10 dagar på sig att bestrida vilket man inte bör missa.

Vem har rätt?

I det fallet att man inte kan komma överens om huruvida en faktura är korrekt eller inte så kommer fallet att gå vidare till Tingsrätten. Här får man själv betala för sina omkostnader vilket man sedan kan få ersättning för om man vinner fallet. Även om det finns fall där oseriösa företaget har drivit falska fakturor hela vägen till domstol så är detta mycket ovanligt. För det mesta så backar lurendrejare så snart som man bestrider fakturan de skickat skriftligen.